מאמרים שלנו

ספורטאים שונים בדרישות התזונתיות מאנשים שאינם עוסקים בספורט.

תהליכי ההרס והבניה ברקמות הגוף הנובעים מפעילות גופנית עצימה, מתרחשים בקצב גבוה יותר אצל האדם הפעיל בהשוואה לזה שאינו פעיל. כמו-כן ההוצאה הקלורית היומית של הספורטאי עשויה להגיע עד פי שניים ויותר מזו של אדם שאינו פעיל גופנית,כך שאכילה נכונה כמו גם מנוחה והתאוששות מהווים חלק בלתי נפרד מתהליך האימון.

 

תזונה שגרתית שבועית - ספורטאים צריכים לצרוך תפריט מאוזן המתבסס על פירמידת המזון . סדר היום התזונתי יכלול ארוחות קטנות ברווחי זמן של כשלוש שעות תוך הקפדה על :

        1. אכילת ארוחת בוקר הכוללת בין השאר דגנים עם חלב. ארוחת הבוקר מסייעת לחידוש מאגרי הגליקוגן בשרירים ובכבד, שיספקו את האנרגיה הדרושה לאימון הבוקר או לאימון אחר הצוהריים.
        2. אכילת ארוחת עשר המורכבת מכריך עם מאכלים מקבוצת החלבון ( פסטרמה, טונה, ביצה ).
        3. אכילת פרי סמוך לאימון.
        4. אכילת הארוחה העיקרית לאחר האימון. הארוחה תכלול בשר או עוף עם ירקות ופחמימות מורכבות ( אורז, פסטה, תפוח-אדמה ) ושתית מים או מיץ. ארוחה זו חיונית לצורך תהליכי הבנייה מחדש של השריר ומקורות האנרגיה שלו.
        5. שתייה במהלך כל היום, במשך האימון ואחריו. השתייה המומלצת היא מים קרים או משקאות ספורט.
        6. צריכה מועטת של ממתקים ומשקאות ממותקים כקוקה קולה. מאכלים אלה המכונים " קלוריות ריקות", משמשים רק כמקור אנרגיה ללא תוספת של ויטמינים ומינרלים הנחוצים לקיום ולגדילה. בנוסף, הם מזיקים לבריאות השן.

אכילה לפני אימון מסוים ו / או תחרות - בחירת האוכל לפני האימון או התחרות שונה מאדם לאדם ומסוג ספורט אחד למשנהו. ספורטאי צריך ללמוד על-ידי ניסוי וטעייה מה משפיע בצורה מיטבית על גופו ומה מזיק לו. ישנם ספורטאים היכולים לאכול כמעט כל דבר, אחרים זקוקים למזונות מסוימים וישנם הנמנעים מאכילה.

יש להימנע מלבצע אימון 3-4 שעות לאחר ארוחה גדולה, 2-3 שעות לאחר ארוחה קלה . במקרים שבהם מבצעים מאמצים גופניים בעצימויות גבוהות ולמשכי זמן של מעל לשעה מומלץ לאכול בננה, חטיף אנרגיה, ג'ל אנרגיה ומשקאות ספורט.

תוספי מזון – תוספים תזונתיים מהווים כיום חלק בלתי נפרד מתזונתו של הספורטאי ההישגי והספורטאי החובב. מאחר שתזונה מאוזנת הנצרכת בארוחות יומיות לא תספק תמיד את כל הרכיבים הנדרשים, ומאחר שלוח הזמנים של הספורטאים בדרך כלל צפוף, והם מתקשים לשמור על אכילה מאוזנת, יש צורך לתגבר את תזונתו של האדם הפעיל בהשלמות תזונתיות.

ויטמינים – תוספי ויטמינים צריכים להיות מותאמים באופן אישי לספורטאי, לתפריט התזונתי שלו, לתוכנית האימונים והתחרויות שלו.

חטיפי אנרגיה – חטיפי האנרגיה נחלקים לשתי קבוצות : חטיפים המספקים אנרגיה תוך הפעילות הגופנית שהמרכיב הדומיננטי בהם הוא פחמימות, וחטיפים המשמשים כארוחת ביניים בין האימונים ומיועדים לזרז את תהליך ההתאוששות והבנייה הכוללים בנוסף לפחמימות, גם חלבון ושומן.

 

משקאות איזוטונים ( ספורט ) – צריכת משקאות איזוטוניים המכילים סוכרים ומלחים לפני הפעילות ובמהלכה מאפשרת לשמור על מאזן נוזלים, על ריכוז הגלוקוז בדם ועל ריכוז המלחים שאובדים בזיעה.

חשוב להדגיש שההמלצה ללקיחת תוספי מזון צריכה להיעשות רק על-ידי איש מקצוע.

שעות פעילות

א'-ה': 06:00-23:00
ו':       6:30-18:00 
שבת: 08:00-20:00
כתובתינו:
רח' בן גוריון 56, הרצליה
טל': 09-9555817  
פקס: 09-9571804
  • Home
    הרצליה, רחוב בן גוריון 56 (מעל טיב טעם, ליד בליקר)
  • Phone
    טלפון: 09-9555817 פקס: 09-9571804