מאמרים שלנו

דצמבר הגיע, חנוכה בא . . .

חנוכה, הידוע בכינויו גם חג המכבים, חג האורים וחג האש, ידוע גם בזכות ( או למעשה " בגלל " ) הסופגניות, הידועות בכינויין : פצצת קלוריות, ספוג עם שמן, מסתם לעורקים ועוד . . .

 

הסופגניות הן , למעשה, המאכל הנורא ביותר, מבחינה קלורית ובריאותית, שהעניקה לנו היהדות. הסופגנייה היא אותו מאכל " נחמד למראה " כדורי, עם אבקת סוכר מלמעלה וריבה מבפנים. אולם, לא כך הוא העניין : הסופגנייה, כשמה כן היא, היא בצק הספוג בשמן העמוק שבו הוא טוגן ( ועל כן הכינוי " ספוג עם שמן "), בנוסף לכך יש את אבקת הסוכר ומעט הריבה שבתוכה שהן ה "צרות המשניות ".

 

סופגנייה ממוצעת, פשוטה, אוגרת בתוכה כ - 500 קלוריות בקירוב. הסופגנייה ה"מיוחדות" של הקונדטוריות הנחשבות, אותן הסופגניות במילוי של קרם שוקולד, קרם וניל, ריבת חלב וכו' יכולות להכיל אף 700-800 קלוריות לסופגנייה אחת!

מהו הרווח מאכילת " פצצת הקלוריות ", הספוגה בשמן השרוף והזול ביותר? 1. כמות קלוריות אדירה ! ! ( 500-800 קלוריות) . 2. כמות אדירה של כולסטרול " רע " . 3. זיהום מהשמן המלוכלך והשרוף. 4. כמובן, הנאה צרופה מכל רגע שבו הגענו לכמות המזערית של הריבה שבתוך הספוג עם השמן.

 

אבל עדיין, אין לי ספק, כי ישנם יהודים טובים אשר חשוב להם עד מאוד לאכול סופגנייה שכזו. אז מה עליהם לעשות כדי לשרוף את כמות הקלוריות האדירה הזאת ? ?

כמובן שהפעילות האידאלית לשריפת קלוריות היא פעילות אירובית ( הליכה, ריצה, אופניים, אליפטי, שיעור אירובי, ספינינג, קיקבוקס ועוד. ) אבל השאלה היא כמה ? ? לדוגמא: החלטנו לאכול סופגנייה פשוטה בעלות של 500 קלוריות ול"שלם" את מחירה בריצה. שריפת הקלוריות בריצה, בהערכה גסה מאוד היא משקל הגוף בקלוריות לכל קלומטר ריצה. משמע, אדם השוקל 75 ק"ג ישרוף 75 קלוריות בכל ק"מ ריצה, ובהתאם לכך גם האישה הנחמדה השוקלת מעט פחות, למשל 60 ק"ג, תשרוף 60 קלוריות בכל ק"מ ריצה.

מכאן נובע בחישוב פשוט כי אותו אדם השוקל 75 ק"ג צריך לרוץ 6.66 ק"מ כדי " לשרוף " את אותה הסופגנייה ואילו הגברת הנכבדה, השוקלת 60 ק"ג תצטרך לרוץ 8.33 ק"מ כדי " לשרוף" את אותה הסופגנייה.

אם נמשיך בחישובינו במחשבה מעט צינית ומעמיקה יותר ונחלק את הסופגנייה לביסים וכן נצא מנקודת הנחה כי גבר מסיים לאכול סופגנייה ב- 4-5 ביסים ואילו אישה מסיימת סופגנייה ב- 5-6 ביסים נגיע למסקנה כי הגבר צריך לרוץ עבור כל ביס 1.3-1.6 ק"מ ואילו אישה צריכה לרוץ בעבור כל ביס 1.4-1.6 ק"מ. האם זה שווה ? ?

בפעילויות אירוביות אחרות זמן העבודה לשריפת אותן 500 קלוריות עלול להיות שונה. 500 קלוריות שווים בקירוב ל :

40 דקות רכיבת ספינינג עצימה לגברים ול - 49 דקות לנשים.

80 דקות מחול אירובי לנשים.

45 דקות קיקבוקס לגברים ו - 55 דקות לנשים.

50 דקות ריצה על 8 קמ"ש לגברים ן - 60 דקות לנשים.

95 דקות צעידה בקצב של 5.6 קמ"ש לגברים ן - 120 דקות לנשים.

90 דקות נטו עבודת משקולות בחדר כושר לגברים ן - 110 דקות לנשים.

( הדוגמאות מתיחסות לגבר השוקל 75 ק"ג ןלאישה השוקלת 60 ק"ג והן כמובן הערכה גסה של הזמנים)

לסיכומו של עניין - כל אחד ואהבותיו. מי שאוהב את הסופגניות , אין לי ספק כי יאכל אותן בסופו של דבר, אולם, חשוב שידע את מחיר התענוג: " דקה אחת של נחת, 20 שנה בתחת . . ." בכל מקרה, תמיד שאנחנו חושבים על אכילת אותו הספוג עם השמן אנו חושבים בעיקר על הריבה שנגיע אליה בפנים. אז בואו נחסוך את זה ובמקום זה פשוט נאכל כפית ריבה מצנצנת ( 80 קלוריות ) וכך נחסוך את כל הנזק הבריאותי והקלורי . . .

חג שמח,

איתי אהרונסון

לשאלות - This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

* הכותב הוא מאמן כושר אישי. בעל תואר m.ed בחינוך גופני , תואר m.a במדעי החיים ופיזיולוגיה של המאמץ וכן סטודנט לתואר ראשון במדעי התזונה.

שעות פעילות

א'-ה': 06:00-23:00
ו':       6:30-18:00 
שבת: 08:00-20:00
כתובתינו:
רח' בן גוריון 56, הרצליה
טל': 09-9555817  
פקס: 09-9571804
  • Home
    הרצליה, רחוב בן גוריון 56 (מעל טיב טעם, ליד בליקר)
  • Phone
    טלפון: 09-9555817 פקס: 09-9571804