מאמרים שלנו

עם עליית המודעות לאכילה בריאה, לעיתים נראה כי שיטוט בסופר אינו פשוט כמו פעם. שפע המזונות שנוספו למדפים, רשתות גדולות של חנויות טבע, סטיקרים נוצצים על גבי המוצרים שמבטיחים בריאות ונראים טוב . כיצד באמת לדעת מה בריא ומה לא?

מדריך זה בא לעשות סדר.



לחם: היום, יותר מבעבר ההמלצה לצרוך סיבים תזונתיים תופסת כותרות, וניתן לראות כי כמעט כל בית בישראל, כולל מסעדות ובתי קפה מחזיקים באמתחתם לחם מחיטה מלאה או לחם שיפון. ישנם כאלו שמתהדרים בלחם ללא שמרים או לחמים על בסיס מחמצת שאור. קצת סדר בבלגן: לחם מלא לא תמיד יכיל 100% חיטה מלאה. כדי לראות שהוא אכן כזה יש להפוך את המוצר ולהסתכל ברשימת הרכיבים ולראות אם כתוב במפורש מהו סוג הקמח שהשתמשו. אם רוצים לקבל לדוגמא, לחם 100% שיפון, יש להסתכל על רשימת המרכיבים ולראות שחור על גבי לבן, שהמוצר מכיל רק קמח שיפון מלא.

לחמים שנעשו עם מחמצת שאור במקום שמרים אינם מחייבים כי הלחם יהיה 100% מלא- בהרבה מקרים מדובר על לחם לבן לחלוטין. יחד עם זאת מחמצת שאור תועיל ללחם בכך שהיא מורידה את האינדקס הגליקמי (תגובה בה עולה רמת הסוכר בדם לאחר אכילת פחמימות. ככל שהיא מתונה יותר כך תגרום לשובע ממושך יותר) שלו. גם לחם שיפון 100% יתפאר בתכונה זו ועל כן ללא ספק יהיה הלחם האופציונאלי בתהליך שמירה על משקל או בתהליך הרזיה .

 

 

שמן: יש כל כך הרבה מיתוסים לגבי שמן, כל כך הרבה דעות עם מה מומלץ לטגן, ונראה שתשובה חד משמעית קשה לקבל. דבר אחד בטוח- שמנים מכבישה קרה הם הבריאים ביותר והמומלצים ביותר. כך, למעשה, בעוד שאתם משוטטים בסופר ורואים בקבוק שמן יפה ומזמין, חפשו את צמד המילים "כבישה קרה".

על שמנים מסוג קנולה, תירס וסויה  וניתן לעיתים לראות באותיות דפוס את המילה "מזוכך" אומנם מילה זו משדרת משהו תמים ואמין אבל מדובר בתהליך לא חיוני שהשמן עובר אשר אינו מיטיב עם גוף האדם. שמן זית ושמן קנולה בריאים ומומלצים ובלבד שהם נעשים בכבישה קרה ורצוי מבקבוק זכוכית כהה כדי שהשמן לא יתחמצן ויתקלקל. טיפ קטן לשמן זית: חפשו שמן עם צבע ירוק כהה ועמוק, זהו צבעו האמיתי של שמן הזית.

 

סוכר: לבן כנראה כבר לא באופנה. אם לשפוט על פי כמות סוגי הסוכר שקיימים במדפי הסופר. גם כאן יש תיאוריות רבות, והגיע העת לעשות סדר בבלגן: סוכר חום הוא בהרבה פעמים סוכר שעבר תהליך של צביעה וסוכר דמררה הוא סוכר לבן שהוסיפו לו מולסה (תוצר לוואי של קנה הסוכר מכיל הרבה ברזל ומאוד אהוד בקרב שוחרי הבריאות, אולם מוטב לאכול זאת כמשהו מבודד). הסוכר המומלץ ביותר הינו סוכר קנים שכנראה הכי קרוב לטבע ולכן הכי פחות מעובד. צבעו חום בהיר וניתן לאחרונה למצוא אותו גם במדפי הסופר השכונתי.

 

ירקות ופירות מומלץ לצרוך במצבם הטרי, אולם לא תמיד יש זמן להשתמש בהם. כמה פעמים קניתם ירקות שונים ומעניינים, ונאלצתם לזרוק? יש אלטרנטיבה והיא אפילו בריאה- ירקות ופירות קפואים. גם אם יתרוממו כמה גבות אפשר להגיד בבטחה: אם אין זמן להכין אוכל מירקות טריים האלטרנטיבה המועדפת היא ירקות קפואים. הירקות עברו תהליך קצר של בישול ומיד הוקפאו כך שסביר להניח שהערכים נשמר. כך גם הפירות אשר נקטפו ישר מן השדה אל האריזה. ישנן תיאוריות בדבר אמינות החברות, אבל כמו בחיים תהליך רכישת האמון קורה בהדרגה- חפשו את החברות האמינות והמקצועיות.

 

  דגני בוקר: דגני בוקר פופולאריים הן בעולם והן בישראל וגם כאן נדרשת תשומת לב לפרטים הקטנים. לא מספיק להסתכל על האריזה היפה והמזמינה, וגם לא תמיד חשוב איזה בחורה ספורטיבית או ילד חזק נמצאים על המעטפת- פה חשוב להסתכל על מה יש בתוך הקנקן. לכו לרשימת הרכיבים: הרכיב הראשון הוא זה שיש ממנו הכי הרבה וכך בסדר יורד כל השאר. אם חשקם בדגני בוקר אך בלט לו הסוכר בין המרכיבים הראשוניים החזירו אותו חזרה למדף... בריאות כבר לא תצמח משם. ראשונים עדיף שיופיעו: דגנים מלאים (שיבולת שועל, חיטה מלאה, אורז) או פירות, והקפידו לשים לב איפה מופיע רכיב הסוכר ברשימה אם בכלל.

 

מוצרי חלב ויוגורט: חלב ומוצריו מעוררים מחלוקות רבות באשר לבריאותם ונראה שהמחלוקות אינה מיושבת עדיין. יש לזכור כי הרבה מוצרי חלב ומעדנים מכילים חומרי טעם וריח ולא כל מעדן אכן מכיל חיידקים פרוביוטיים החיוניים לבריאות מערכת העיכול. על מנת לקבל את כל החיידקים הידידותיים, יש לאכול יוגורט ביו פרו בלבד. אם אין את צמד המילים הללו אזי היוגורט אינו מכיל את החיידקים הידידותיים. בצריכת מוצרי חלב יש להעדיף מוצרי חלב אורגנים מפאת החומרים הנלווים לחלב אשר חשודים בגרימת מחלות וסימפטומים שונים.

באם מוצרי חלב גורמים לכאבי בטן  או לרגישות ובכל זאת מעוניינים לכלול אותם בתפריט, יש להעדיף חלב עיזים או חלב כבשים אשר כמות הלקטוז בהם נמוכה וגם אז להמעיט כמה שניתן.

 

דגנים וקייטניות: דגנים מלאים וקייטניות נמצאו כמועילים לשמירה על המשקל ומשפיעים לטובה על הרכב הדם. בכדי להתמודד עם גזים כתוצאה מאכילת קטניות, יש להשרותם במים מספר שעות ולהנביטם (ראה מדריך להנבטה)

באופן כללי מומלץ לברור אותן היטב, לשטוף ולהשרות במים. אלו מכילים אבק, אבנים ומזיקים.

קטניות הינן מזונות מומלצים מאוד ויש לשלבם בתפריט. יש להיוועץ באיש מקצוע אילו מתאימים לכם יותר ואילו פחות.

 

 

מיצים ומים מינרלים: מיץ פירות וירקות טבעי מומלץ ובריא אך יש לצרוך זאת בחוכמה ולהיוועץ באיש מקצוע. לשם כך- לא כל מיץ ישפיע באותה מידה על אחד ואחת. יש לזכור כי מיצי דייאט בעלי ממתיקים מלאכותיים מסוכנים מאוד לבריאות. אם כבר מחליטים ליטול מיץ שאינו טבעי, מוטב שיהיה רגיל מאשר "דייאט" המרמה את הגוף.

יש לבדוק כל מוצר בנפרד בכדי לדעת מהי סכנתו.

 


חשוב לדעת!

כשמסתכלים על רשימת הרכיבים של המוצר, הרכיב הדומיננטי יופיע ראשון ואחריו לפי סדר יורד, כאשר בתחתית הרשימה הרכיב בעל הכמות המועטה ביותר במוצר זה.

לדוגמא בלחם, הקמח יופיע ראשון.

 

שעות פעילות

א'-ה': 06:00-23:00
ו':       6:30-18:00 
שבת: 08:00-20:00
כתובתינו:
רח' בן גוריון 56, הרצליה
טל': 09-9555817  
פקס: 09-9571804
  • Home
    הרצליה, רחוב בן גוריון 56 (מעל טיב טעם, ליד בליקר)
  • Phone
    טלפון: 09-9555817 פקס: 09-9571804